H A N N A    M E N T 


30. FEJEZET


(Szerző: Dreska Ildikó)

M A G Y A R O R S Z Á G O N


Elmúlt egy nyár...
és 
Californiában elmúlt egy hét...


Varga Frakk Károly-jal



Ez a nyár is rendkívül rövid, tevékeny és sűrű volt, ami hihetetlen gyorsasággal szaladt el... 



Ahogy hazaért, hamarosan egy hónap gyakorlat következett a debreceni TEVA gyógyszergyár molekuláris biológia kutató laboratóriumában. 


Aztán jött egy rövid itthoni pihenés, majd ellátogatott hozzánk majdnem három hétre a barátja, akivel sokat kirándulgattak. Aztán családi nyaraltunk Ausztriába.

Végül maradt még durván két közös hetünk, és visszament Californiába (Mártiékhoz), majd onnan Portlandba....hiszen megkezdődött a harmadik amerikai év.

(....egyáltalán nem zökkenő mentesen! a következő blog fejezet elmeséli, hogy az új tanév miként rúgott gyomorszájon bennünket....és mennyire gyorsan kellett dönteni egy nagyon fontos és váratlan ügyben )

Nagyon jó volt itthon tudni, jó volt megölelgetni, beszippantani - a nekem még mindig gyerek illatát - , és jók voltak a közös programok, beszélgetések. 

Bízom benne, hogy sikeresen feltöltődött, és megújult erővel, és ugyan olyan sikeresen meg boldogan csinálja meg az 5. külföldi évét, mint ahogyan eddig tette.

Ismét nagyon sokat formálódott, változott, ismét vannak új, merészebb és még távolabbi helyekre irányuló tervek.  Úgy éreztem,  jelenleg ott tart, hogy nagyjából teljesen mindegy, hogy hol és még hány országban fog élni, mert mára megérett annyira, hogy bárhol eligazodik majd, és megállja a helyét.

Annyi mindent látott és tapasztalt, hogy kevés lesz ami neki furcsa, és az a kevés is könnyen megszokható.

Intézkedik, feltalálja magát, rendezi a dolgait. Nem von bele, nem kérdez hogy ezt, meg ezt hogyan oldja meg. 

Önálló lett, talpraesett, nagy felelősségtudattal. 

Már nem olyan félénk, bátran kommunikál, mindent elintéz, megold.

A reptéren úgy váltunk el, hogy EGY ÉV MÚLVA TALÁLKOZUNK... Karácsonykor a jelen tervek szerint ott fog most maradni Amerikában.

Bárhogy lesz: Kibírjuk! Megcsináljuk!


Átvettem a Nobel díjat, 
Anya kategóriában



Bagdadka meghalt...            

...részese kell, hogy legyen ennek a blognak. Azért mert Ő volt az egyik legjobb barátom, a családunk teljes értékű tagja. Amikor megláttam, megsimogattam, vagy beleszagoltam a kis bundájába, valahogy mindig jobb kedvre derültem. Sok magányos, nehéz és magamba fordulós pillanaton segített át.

Végignéztem a haláltusáját, átéreztem minden pillanatot, az elbúcsúzásának minden szakaszát. Elmondtam, elénekeltem neki mindent amit csak akartam. A halála előtti pillanatban keservesen felsírt, kisóhajtva magából minden fájdalmat. 

Mindkét kutyám keserves vonyítással búcsúztatta el, a halála után pár perccel, úgy, hogy ők kint voltak az udvaron, mi meg bent a házban.

Találkozásunk első pillanatától egy megmagyarázhatatlan kapocs volt köztünk, boldog vagyok, hogy az életem/életünk része lehetett.                       

   "...Nem félek, de azért sírni akarok, szállok én is mint a füst, mert könnyű vagyok...Ki emel, ki emel, ringat engemet? Kinyitnám még a szemem, de már nem lehet...Elolvadt a világ, de a közepén anya ül, és ott ülök az ölében én..."



Ezen a napon egy dobozban haldokoltál, és én néztem ezt az összeesett, parányira zsugorodott, erőtlen, öreg és beteg kis testet. Altatót énekeltem neked, simogattam a fejecskédet és próbáltam az én hátramaradt életemre, magamba zárni azt a doboznyi szépséget és csodát, amit Te jelentettél nekem.



Én rád így emlékezem. (Gondolatok rólad 2015. október)

...Ő a macskám. Bagdadka. Amikor anno betöltöttem a 40-et (nem volt régen) valami exkluzív ajándékra vágytam. Nála exkluzívabbat nem is tudtam volna elképzelni. Ezért kikönyörögtem a férjemnél, hogy most azonnal, ezen a jeles napon vetődjünk kocsiba, és látogassuk meg a menhelyet, mert én már kinéztem egy exkluzív macskát. (Abban a pillanatban örültem először, és utoljára a negyven évemnek.)

... Bagdadkával a menhelyen találtunk egymásra. Első látásra szerelem.
Ott feküdt a macskaházban, egy csíkos nyugágyon, a maga csodálatos húsz kilójával, és unottan ringatózott. Utálta, ha bárki piszkálta, simogatta. Beagresszívult. Amikor levetődött a kajás tányérhoz, a macskák félve húzódtak arrébb. Ő pedig kizárva a külvilágot, jelentőségteljesen sétált a táplálkozós edényéhez. Képtelenség volt, nem beleszeretni.

.... El sem tudom mondani milyen érzés volt magamhoz ölelni az autóban a saját exkluzív macskámat. Még akkor is, ha vastag pulcsin keresztül szétkarmolta a vállamat. A kezdeti nehézségeket el kell tudni viselni...

... Az első pár napban, macska pórázon sétáltattam, mert idős macska révén féltem, hátha meglóg a kis bitang az új környezetben. De aztán rájöttem, hogy ezzel a súllyal 3-4 lépés után kifárad, és nem megy még a kertbe sem.

... Már akkor részlegesen szobatiszta volt. A részlegesen ebben az esetben azt jelenti, hogy a macska vécé peremén kívülre emelte mindig a kis sejhaját, és ott rezegtetve a farkát csalta elő a förtelmes szagú macska ürülékét.
Ezért vettem részére egy lavórt. De hiába a nagyság... ő a túlkorával már ugyan nem fog változni.... peremre emeljük továbbra is a popsinkat és a híg macska ürülék ügyesen végig szánkázik a lavór falán.
Most, hogy eltelt pár év, már közvetlenül a lépcső elé szeretünk kakilni, egyre krémesebben förtelmesebbet, amit anya védőmaszkban, és ökölődve takarít fel.

... Szeretjük a tejcikét, a husikát és kiváltképp szeretjük az amerikai macska kaját, amit Hanna hozott nekünk Oregonból, és az amerikai macskáknak nem kellett.

.... Minden héten máshol alukálunk, és hullajtjuk el vastagon a macskaszálainkat.

...Még egyetlen szemfogacskánk van, a többit imitt-amott elhagytuk az idők folyamán.

... Néha anyát meglepjük egy-egy egérkével, kisrigóval. Hozzájárulunk a család élelmezéséhez. Gondosan odahelyezzük a zsákmányokat az ajtó elé.

... A kutyák (főleg Frakk elől) egy speciális láthatatlanná képzelem magam-osonási technikát sajátítottunk el. Amit olyan ügyesen csinálunk, hogy a kutya tényleg csak azt látja, hogy ott van egy mozdulatlan macska, aki csak akkor indul el, amikor nem nézik.

... Nincsenek meg a golyóink, de ez nem azt jelenti, hogy buzik vagyunk. Szeretjük a lányokat, akik házhoz jönnek. Öregesen flörtölgetünk.

... Anyáékat nem oly régen leiszlámhívőzték, a Bagdad név miatt. Pedig már a menhelyi személyi igazolványunkban is ez a név szerepelt.)

Anya szerint a világ legszebb, gyönyörű zöld szemű, sportos és jóképű macskája vagyok. Kajásan, néha hízelgek is.
Szabadidős tevékenységem az alvásban merül ki.
Naponta átmegyek a szomszédokhoz, ahol - miután belakmároztam az ő vendégszeretetükkel- a változatosság kedvéért csicsikázom egyet.

A buksim anya szerint, tél szagú.

Már többször voltam hadirokkant, és többször megmérgeztek a jóakaróim...de az erő velem volt/van/lesz!

...mert én vagyok Varga Bagdad.
...és belőlem csak egy van.
...egy, aki mindent visz!



A majdnem áfa és vám köteles lett az utánküldött, saját, 6 éves telefon...

Ebben a  http://hannamentusa.blogspot.hu/2016/05/h-n-n-m-e-n-t-28.html       fejezetben, meséltem arról, hogy a hazautazáskor, Amerikában maradt Hanna telefonja és jogosítványa.

Márti 2016.05.26.-án postára adta mindkettőt, és 2016.06.10.-én meg is érkezett Magyarországra. Úgy, hogy a szintén ugyan akkor sima postával feladott csomag már egy hete landolt.

Hozzánk nem a csomag érkezett, hanem legnagyobb meglepetésünkre, egy vámáru nyilatkozat.
Nem értettem miért kell saját holmit vámoltatni, ezért telefonáltam a postára, majd a VPOP-höz.
Azt az infót kaptam, hogy sajnos a csomagon az a kategória szerepel, hogy "ajándék", és rajta van az is, hogy elektronikai cikk. Ráadásul 65 USD-s postaköltséggel érkezett (ami 200 USD biztosítást is magába foglal), így nem tudják " saját használatú, jelentéktelen értékű
tárgy" kategóriába sorolni.

Bekértek minden igazolást arra vonatkozóan, hogy a lányom valóban most érkezett haza, kint tanul, és övé a jogosítvány meg a telefonkészülék.
Küldeni kellett iskola látogatási igazolást, vízum, útlevél másolatát, repülőjegyet és beszállókártyát. 
A telefonról számlát nem tudtam küldeni, de elkövettünk mindent annak érdekében, hogy ez is megoldódjon. 
Ezt a telefont még Szingapúrban "kukázta" a lányom, egy haverja selejtezte le a készüléket, mert rapityára törött az előlapja. 
A fiúval felvette a lányom a kapcsolatot, hogy megtudakolja mikori lehet a készülék, és megvan-e a számla. A fiú erre közölte, hogy már Ő is úgy kapta egy szintén Szingapúrban tanuló, indiai fiútól, aki kiselejtezte.
Az indiai fiúnak sem volt meg már sajnos a számlája, de annyit megtudtunk, hogy a készülék 6 éves biztosan van.

A vámáru nyilatkozatra azt írtuk be, hogy értéktelen, mint ahogy a jogsi is. 
A két dolognak valójában csak eszmei értéke volt. Illetve a telefont nem régen töltötte fel Hanna,  és egy csomó, számára fontos fotó és üzenet volt rajta.
A jogsit persze lehet pótolni, de azt sem ingyen.

Nyilatkozatok, kísérőlevél, csatolt mellékletek rendben elmentek, és vártuk a csomagot. 
Csomag helyett, egy újabb levél érkezett: meg kell határozni a telefon és jogsi árát, és számlát is kell mellé küldeni.
Reális árat adjunk meg, mert ha a hatóság úgy véli az összeg túl kevés, akkor a piaci értékét veszik alapul (ami egyébként olyan 30-40 e ft körül van, így átlépi a vámmentes kategóriát ).
Én beírtam egy összeget, amit reálisnak tartottunk ( a készülék egyébként gyakorlatilag egy kanyi vasat sem ér....), úgy voltam vele, ha kivetnek vámot és Áfát, akkor fellebbezek, nézzék meg a készüléket, győződjenek meg róla, hogy nem ajándék, hanem a lányom több éves dolgai vannak rajta, és nyugodtan meg lehet szemrevételezés után saccolni az értékét is.

Közölték velem, hogy a vámot (kb. 5%-nál kezdődött volna) és az Áfát (27%) a küldött dolog ára + postaktg. után számítják fel. A 65 USD postaktg, már magában meghaladta a kedvezményes, fizetésmentes határt. 
Ezért kiszámoltam, hogy egy 30 e ft-ra értékelt telefon+postaktg esetében mennyit is kell majd fizetni.

Posta eljárási ktg: 2000 ft.
5% vám+27% Áfa 157 euro után (65 usd+30 e ft piaci ár) = 50 euro

Teljes költség: min. 17.500 Ft (árfolyam függő)+a rá szánt 65 usd = 36.350 ft.
(amiért egyszerűen nonszensz...)

Sírtam, ríttam, telefonálgattam, levelezgettem és végül 06.10.-én mindennemű ktg. nélkül megkaptuk a cuccost. 
Persze átesett a vámvizsgálaton, ki is bontották, szemrevételezték, és úgy tűnik egyértelmű volt számukra, hogy erre a vacakra nem érdemes sem vámot, sem semmit kivetni.

Tanulság: soha, de soha többé nem küldünk - harmadik országból- semmilyen cuccot sem haza postán. Eddig nem volt ilyenben gyakorlatunk, most egy életre megjegyeztük.

"Ha az áruk az Európai Unión kívülről (például Kínából, az Amerikai Egyesült Államokból, stb.) érkeznek, azokat kötelező jelleggel vámkezeltetni kell. A vámkezelés, megbízás alapján a postai szolgáltató közreműködésével történik.

A vámkezelés akkor végezhető el, ha
a beérkezett áru egyértelműen meghatározható,
ismert az áru valós értéke,
a címzett beazonosítható.

A csomag tartalmának általános elnevezése (pl. „ajándék”, „ruhanemű”, „élelmiszer”) alapján a vámkezelés nem végezhető el, ezért fontos a pontos áru megnevezés feltüntetése már a fuvarlevélen is (pl. „telefon”, „táblagép”, „műanyag vonat”, „pamut póló”, „táblás csokoládé”).

Amennyiben a bejelentett áru értékével kapcsolatban kétség merül fel, úgy a valós áruérték megállapítása érdekében számla, átutalási megbízás, megrendelés stb. benyújtását is kérheti a NAV.

Amennyiben a fenti adatok rendelkezésre állnak, úgy a vámkezelési kérelem benyújtásától számított egy napon belül a NAV pénzügyőrei elvégzik a vámkezelést. A Nemzetközi Posta Kicserélő Központ elektronikusan kéri a vámkezelést, majd a fizetendő összegek meghatározása után vámbiztosítékot nyújt és az áru kiszállításakor kell megfizetni a közterheket. Amennyiben nem állnak rendelkezésre az adatok, vagy valamilyen engedély, igazolás, stb. szükséges a vámkezelés elvégzéséhez, úgy azt a Magyar Posta kéri be az ügyfelektől. Ilyenkor az áru kiszállítása is hosszabb időt vesz igénybe, amennyiben a címzett nem bocsátja rendelkezésre az adatokat.

Áruvizsgálat történhet:
röntgen segítségével,
szükség esetén a csomag bontásával (ilyenkor a postai alkalmazott mutatja be a vámtisztviselőnek az árut),
kábítószer kereső kutya segítségével.

Vámmentes értékhatárok

Az interneten megrendelt áruk 22 euró értékig vámmentesek, e fölött azonban adófizetési kötelezettség keletkezik.

Amennyiben EU-n kívüli magánszemély küld ajándékot magyar magánszemélynek, úgy 45 euró értékig nem kell vámot és adót fizetni.
A vámmentes értékhatárok felett az alábbi fizetési kötelezettség keletkezik:

Cég-magánszemély reláció

0-22 euró között

vám- és adómentes

22,1 -150 euró között

vámmentes, de 27 % ÁFA terheli a küldeményt

150,1- euró feletti

kereskedelmi vámtarifa szerinti vámtétel + 27% ÁFA

Magánszemély-magánszemély viszonylat
0-45 euró között vám- és adómentes

45,1 -150 euró között vámmentes, de 27 % ÁFA terheli a küldeményt

150,1-700 euró között vagy a vámtarifa szerinti vámtétel, vagy – kérelem alapján – fix 2,5%-os vám + 27% ÁFA



Lócika, azamerikai nagynénivel


Nyári gyakorlat a TEVA-nál, Debrecenben


Egy elképesztően hasznos és sokrétű három hetes, nyári gyakorlatot töltött el a TEVA gyógyszergyárban. Remek vezetővel, aki sokféle önálló feladattal bízta meg, és segítőkész kollegákkal.

A molekuláris biológia laboratóriumban dolgozott, ahol elsősorban gomba genetikával foglalkoztak. Számos modern klónozási technológiát, alkalmazott bioinformatikai eljárást ismert meg.

Másodlagos metabolit termelésre irányuló kutatásban vett részt.

A lényege az volt, hogy a gombák, fonalas vegyületeket termelnek, amire a gyógyszeriparnak nagy szüksége van.
A cél, hogy a gomba minél több ilyen vegyületet termeljen, hogy minél alacsonyabb legyen ennek az előállítási költsége.
Olyan gomba törzseket kell létrehozni, melyek optimálisak erre a célra.
DNS, gén transzformáció, klónozás során érhető mindez el.

Az utolsó hét egy részében mi is Debrecenben töltöttünk néhány napot, azon cél érdekében, hogy együtt legyen a család.

Szolnok









Debrecen

























Állatkerti életképek

Kilátás a Nagytemplomból

A Nagytemplom belseje

A világszép debreceni egyetem...





A debreceni egyetem belülről...



A Nagyerdő parkja




Víztorony

Stadion



Arany Bika szálló a belvárosban

Nagytemplom





Zsuzsi vonatozás


A vonat egészen Hármashegyaljáig közlekedik, ahol van egy kilátó és egy tó.




Hortobágyi Nemzeti Park

A Hortobágy természeti értékei felbecsülhetetlenek, ám szomorúan tapasztaltam, hogy egy szombati napon is nulla felé billen az idegenforgalom mutatója.
 A hortobágyi kirándulós buszon négyönkön kívül nem ült senki..., és hiába Világörökség része, ha se bőgatyás-ostor csattogtatós betyárkodás, se lovasfogat, se semmi nincs, amire tódulnának a népek.





















Tisza - tó, Poroszló

































Dana lélek-fotói
















Családi kirándulások

Tatabánya

Bánya múzeum-Kilátó-Szelim barlang-Turul madár


































Tata














Budapest











Vérteskozma









Majk-remeteség















































Ausztria


Kilátás a teraszunkról
Kapruni gát

2000 méter tengerszint feletti magasságban a sziklafalak között feszül a Mooserboden és a Wasserfallboden gigantikus, 100 méter magas duzzasztógátja.



Autóval nem lehet felmenni, kiváló-gyors szervezéssel van azonban megoldva az odautazás. Busszal viszik fel a látogatókat alagutakon keresztül. Majd következik egy nyitott liftes szakasz. A képen is ez látható, itt még csak a felénél jártunk, a lift gyakorlatilag függőlegesen megy felfele. Óriási élmény. Innen megint jön egy buszos, kanyargós, alagutas hosszabb út.

Eddig csak fotókon láttam. Régi nagy álmom volt. Igazából nem tudom leírni, hogy milyen. Mert nincsenek szavak rá.

Bármikor visszamennék.


Végigsétáltunk a gáton, és a part egy jó részén is. Valamint felmásztunk a kilátóhoz.
Ahogy kisütött a nap, úgy lett egyre smaragd zöldebb a víz.
A nap nagyon erősen tűzött, pillanatok alatt le lehet égni.







Itt mászunk a kilátó felé.

...és a csúcson.








Légy leszállópálya.









Gyönyörű növények vannak, majd szétveti őket az egészség, és a jó levegő.






Grossglockner gleccser és az oda vezető autóút


Ausztria legmagasabb csúcsa a Großglockner (3.797 m), a Großglockner Hochalpenstraße pedig Ausztria legszebb panorámaútja. 48,3 km, 36 kanyart építettek bele, legnagyobb emelkedési szöge 12 százalékos.



Már itt is csak lestünk, hogy mekkora hegyek vannak....de ami utána következett....












Itt éppen haladunk a köd felé....a hegy egyik oldalát teljesen elborította a köd, a másik oldalán szikrázó napsütés és tiszta levegő fogadott. Átmenet Semmiből, a Mindenbe.





Hát én is ellegelgetnék itt....


























Bocik voltak, de legnagyobb bánatomra, egyetlen mormotával sem futottam össze. Pedig folyton sasoltam őket.






Ilyen mezőt már nagyon régen láttam...talán gyerekkoromban. 




Útközben....a színek, a fények elképesztő volt... mint valami tündérmesében.










A gleccser.








El lehet sétálni alagutakon és hegyi úton  egészen végig.
















Malta Hochalmstraße

A Malta Hochalmstraße teljes hossza 14,4 km, 9 híd, 7 alagút vezet át rajta, a szintkülönbség 1085 m. Útközben gyönyörű kilátás nyílik a Hohe Tauern hegyi világára. A táj szépségét több helyen is vízesések látványa emeli.

Az út a hatalmas Kölnbreini-gátnál ér véget (1933 m), amely a legmagasabb víztározó fal Közép-Európában. Sétát tehetünk a 626 m hosszú, 41 m széles és 200 m magas tározó medence (Kölnbrein-Stausee) gátkoronáján. Itt található Ausztria legnagyobb teljesítményű vízi erőműve. 

Hasonló látvány, mint a kapruni gát, de mégis megérte ide eljönni.





 A gáton építettek egy kilátót, már oda rámenni és kinézni vagy lenézni külön élmény.














Uttendorf a szálláshelyünk

A bookingon foglaltam szállást, olyan helyet kerestem ahonnan a szélrózsa minden irányába könnyedén lehet csillag túrázni-kirándulni. 
Így utólag Uttendorf volt a legjobb választás.

Nagyon fontos volt, hogy apartman legyen, két szobás és olcsó. A szállásunk tökéletes volt, és aminek még nagyon örültem, hogy rendes és tiszta.


Ezt láttuk a teraszról, ami óriási volt, és ha tehettem volna, akkor hazahozom ( a látvánnyal együtt).

A szomszéd háza...




Erdő alatt szuper jó lakni.





Pontosan itt, volt egy kispad. Első nap hálát adtam, hogy itt lehetek.




Kitzbühel

Kitzbühel középkori eredetű város Ausztriában, Tirolban a Kitzbüheli járásban található.
Engem teljesen elvarázsolt.
Azok a házak, azok a csodaszép házak....













St Johann
670 méter magasan található Tirolban.
Gyönyörű.
















Kufstein

Tudom, hogy Kufstein várában több magyar híresség is raboskodott, de sem a város, sem a vár nem nyűgözött le igazán.

Lehet a többi szépség volt ennél sokkal szebb és érdekesebb számomra...





Ellmau

Szintén a Tiroli hegyek árnyékában található. Szépséges kis település.









Krimmler vízesés


Ausztria legmagasabb vízesése. Teljes magassága 380 méter. Krimml közelében a Hohe Tauern Nemzeti Park területén, az olasz határhoz közel található.

Három lépcsője közül a felső 1470 m-es magasságból indul és 140 méteres. A középső lépcső 100 méteres az alsó 140 méteres.

A vízesést a Krimmler Ache, egy gleccserből eredő folyó táplálja, vízgyűjtő területe 110,7 km2.

A vízeséshez látógatók számára 1835-ben kezdtek kiépíteni egy turista utat. Az út 4 km hosszú és 11 kilátó pontot is kiépítettek.




























Heiligenblut

...az Alpok egyik legszebb települése. Egyik oldalról a történelmileg meghatározó templom, másik oldalról pedig Ausztria legmagasabb hegye, a Grossglockner őrzi a települést.






Hinterseiner see

Itt strand van, jéghideg vízzel. Mi csak picit sétálgattunk a parton.



Zell am See

Zell am See város Ausztriában, Salzburg tartományban, a Zeller See partján.




Bad Gastein

A friss hegyi levegőjéről is híres Bad Gastein a Hohe Tauern Nemzeti Park szívében fekszik, 1000 méterrel a tengerszint felett. A„boldog békeidőkből” származó, a város képét nagymértékben meghatározó épületek harmonikusan illeszkednek a csodás alpesi környezetbe. 





 Liechtensteinklamm


"Az Alpok egyik legszebb,  és az egyik legmélyebb (300m) és leghosszabb bejárható szurdoka.

A legutolsó jégkorszak elmúltával a gleccserek magas peremet hagytak az általuk kivájt völgyek végében. A Großarler Ache patak csak évezredes munkával tudott átjutni a sziklákon, így keletkezett a 300 méter mély keskeny szurdok.

1875-ben kezdődött meg a kiépítése. A munkálatok során a pénz hamar elfogyott, így a Pongauer Alpenverein tagjai II. János, Liechtenstein herceghez fordultak, aki 600 guldennel támogatta az építkezést. 1876-ban megnyílt, és a herceg tiszteletére Liechtensteinklammnak nevezték el.

A monda szerint egy közelben élő kovács felajánlotta a lányát az ördögnek, ha az a háza elé vezeti a gasteini források vizét. A feltétel azonban az volt, hogy mire a kakas reggel megszólal, itt legyen a víz. A kovács felesége azonban véget akart vetni férje mohóságának, így éjszaka bedugta pár percre a kakast a kútba, aki ijedtében megszólalt. Az ördög - félúton hallván, hogy elkésett - mérgében olyan mélyre taszította a vizet, hogy azt senki ne érhesse el.

A szurdok 4 km hosszú, ebből 1 km látogatható. A szélessége helyenként mindössze egy méter, magassága 300 m. Pallóösvényeken, fahidakon, alagutakon kell áthaladni. A legszűkebb részeken kísérteties a nappali sötétség. Néhol az égbolt csak távoli keskeny kék csíknak látszik. A szurdok végében, ahol teljesen kivilágosodik, hatalmas 30 m-es vízesés zuhan alá a sziklafalról a patakba.
Különlegessége, hogy dél körül a napsugarak behatolnak a szurdok mélyére, és a vízesésekről leomló szitáló ködöt megvilágítva szivárványt láthatunk."











Sigmund Thun Klamm


" Kaprun közelében található.Turisták részére kialakított, sziklába vájt pallóút kanyarog a Kapruner Ache patak felett, látványos vízesések mellett és hatalmas sziklafalak között.

A késői jégkorszakban, kb 14.000 évvel ezelőtt a Kaprun-völgyet hatalmas gleccserek borították, amelyek arrébb tolták a sziklákat a folyás irányába. Amikor a gleccser megolvadt, egy hegyszorost hagyott maga után a Bürgkogelnél, ami ma a Sigmund-Thun-szurdok.

1893-ban, a kapruni turizmus úttörője, Nikolaus Gassner változtatta a szurdokot turisztikai vonzerővé, amikor is deszkákból sétányt épített a sziklák oldalába. A nevét Salzburg akkori kormányzójáról, Sigmund Graf von Thunról kapta. 1934 óta természeti műemlék

A szurdok 320 méter hosszú és néhol a 32 méteres mélységet is eléri.

A szurdok végén egy mesterségesen kiépített vízesésben gyönyörködhetünk. A vízesésen keresztül a felette lévő tó (Klammsee) vizét eresztik le."













Kapruni vár


Igen, az ott egy original macska konzerv.


Utolsó heti barangolás Magyarországon:

Ráckeve-Szigetbecse-Szigetszentmárton-Szigetszentmiklós

























Szívvel látni...
kisebbik lányom fotói...

































Nyári rajzolgatások


Szobai csendélet (szén)

Az élet fája (tus-ceruza)

Az egyetem előtt még egy kis California


Kiwano

"Az Afrikanische Stachelgurke, vagyis a kiwano a trópusok legnagyobb szabadban fellehető uborkafaja, és egészen pontosan a Kalahári sivatagból származik. Az utóbbi években gyorsan terjed a meleg égövi vidékeken. 


A növény kinézetre, rokonaira, az uborkára és a dinnyére hasonlít. Ez is kúszó vagy mászó, barázdás és serteszőrös kocsánnyal, és nagy levelekkel rendelkezik. A növény termése kezdetben kékeszöld, megérve világító narancssárga, és az apró, világos pettyekkel tarkított héjból nagy, erőteljes, kúp alakú tüskék merednek ki.

A kiwanot gyümölcsként forgalmazzák, holott valójában egy zöldségféle termése. Hossza általában 8-15 cm, átmérője 7-10 cm. Vastag kissé páncélos héja teljes érésben sárga vagy narancssárga. Felszínét tövisszerű kinövések borítják.

A terméshús zöldesen áttetsző, és kocsonyás állagú. Benne számtalan uborkamagra emlékeztető mag található. A lédús húsnak savanykás és frissítő, mint az összepasszírozott banán narancslével.

A termést hosszában félbevágjuk és kikanalazzuk a zöld terméshúst, vagy keresztben 0,5-1 cm vastag karikákra vágjuk. A kiwanot zöldségsalátákba, koktélokba keverhetjük, vagy ételek dekorációjára használhatjuk fel. Persze nyersen gyümölcsként is fogyasztható."
Dragon fruit


A sárkány-gyümölcsöt (dragon fruit) ismerik még pitaya néven is. Kínaiul: huǒ lóng guǒ (火龙果).
Dél-, illetve Közép-Amerikában honos. 


1500 db-os puzzle, vissza a gyerekkorba....





Angeles Crest Highway





















...és a part



Murphy mindig is filmsztárságra vágyott


... mint Spanyol cigánylány...

... mint fényévében járó rock sztár, a fellépés utáni napon egy laza pólóban...

... a californiai milliárdos dédi...

Long Beach-PDX repülőút




Viszlát nyár!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése